Sunday 29 January 2012

KRISTAL

Kristal boleh didapati dalam semua tempat di dunia ini dalam keadaan bentuk yang pelbagai. Ianya adalah simbol kemegahan dan kekuasaan sebagaimana kristal digunakan pada mahkota dan tongkat ataupun camar.

Perkataan kristal berasal dari perkataan Greek purba , ”krystallos” yang membawa maksud ’ais’. Kristal adalah ais yang membeku secara keseluruhannya dan tidak akan cair semula. Pembekuan ini adalah mengikut fenomena kejadian alam semulajadi . Semasa pembekuan ini, segala tenaga dikumpulkan dan tersimpan bersama kejadian kristal ini. Sebab itulah kristal mengandungi tenaga yang berterusan sehinggalah kemusnahannya. Tenaga yang tersimpan itulah yang digunakan untuk kehidupan seharian kita.



JENIS KRISTAL

1. ”SINGLE TERMINATORS”

Mempunyai 6 persegi dan satu bahagian tajam yang bertindak sebagai pemokus untuk aliran tenaga kristal tersebut. Kebiasaannya digunakan untuk kegunaan umum dan pengubatan.

2. ”DOUBLE TERMINATORS”

Mempunyai 2 bahagian hujung yang tajam dan kedua bahagian tersebut digunakan sebagai penyalur tenaga. Tenaga yang ada disatukan dan disalurkan kepada pengguna atau mengikut niat serta bayangan minda .

3. ”CLUSTER”

Batu batu kristal yang kecil terhimpun di dalam satu himpunan. Kebiasaannya ’cluster’ kristal Amethyst banyak terdapat di pasaran.. Berfungsi untuk mengimbang dan mengharmonikan tenaga di tampat di mana cluster tersebut diletakkan. Cluster ini juga berfungsi sebagai pengecas dan pembersih tenaga kepada kristal kristal yang telah digunakan. Letakkan kristal yang lain selama 5 jam di dalam cluster ini untuk tujuan mengecas dan membersihkannya.

4. PIRAMID

Merupakan kristal yang mempunyai bentuk geometrik yang tenaganya terfokus di bahagian puncak piramid. Amat sesuai untuk dibawa bermeditasi dan diletakkan di dalam bilik. Kelebihannya adalah terdapat dua jenis tenaga yang dapat disalurkan iaitu tenaga kristal itu sendiri dan tenaga piramid hasil daripada penyerapan tenaga alam semester serta dipancarkan berterusan.


KELOMPOK KRISTAL

1.Kelompok 1-2-3
Amber ,Amethyst ,Aquamarine, Aventurine, Pink Beryl (Morganite) ,Blue Lace Agate , Botswana Agate ,Green Calcite, Carnelian , Chrysocolla , Citrine, Clear Quartz, Diamond, Single Terminated Clear Quartz Crystal, Emerald , Hematite, Red Jasper, Malachite, Rose Quartz , Ruby , Sodalite, Turquoise

2.Kelompok 4-5-6
Alexandrite ,Amazonite, Azurite, Bloodstone, Gold Calcite, Fire Opal ,Fluorite, Red Garnet, Jade, Lapis Lazuli, Moldavite, Moonstone, Peridot, Pyrite, Blue Sapphire, Yellow Sapphire, Black Tourmaline, Violet Tourmaline, Pink Tourmaline, Double Terminated Clear Quartz Crystal

3.Kelompok 7-8-9
Charoite, Sugilite, Rhodocrosite, Pyritsun, Prasem (African Jade), Snowflake Obsidian, Apache Tears, Moqui Marbles, Boji StonesTektite, Chalcedony, Larimar (Atlantis Stone), Labradorite, Kunzite, Heliotrop, Cyanite, Apophyllite, Ruby-Zoisite, Tansanite




No comments:

Post a Comment